تفاوت وام مرابحه و فروش اقساطی؟
در عقد مرابحه، کالا قبل از فروش به ملکيت فروشنده در مي آيد و برسر سود و قيمت توافق حاصل مي شود
«مرابحه» جايگزين جديد جعاله و فروش اقساطي
عضو شورای فقهی بانک مرکزی امکان طراحی و انتشار اوراق مرابحه را از قابلیت‌های این عقد بانکی دانست و گفت: این عقد می‌تواند جایگزین جعاله و فروش اقساطی شود.

به گزارش فارس، سیدعباس موسویان دیروز در همایش «ابعاد فقهی، حقوقی و اجرایی کاربردی شدن عقود مرابحه، استصناع و خرید دین در نظام بانکی کشور» اظهار کرد: این عقود سه‌گانه براساس ماده 98 برنامه پنجم توسعه وارد نظام بانکی کشور شد.

وی در تبیین چالش‌های فقهی قرارداد مرابحه تصریح کرد: قرارداد مرابحه بیعی است که در آن تاجر یا فروشنده قیمت تمام شده کالای مورد نظر را اعلام می‌کند و با سود تعیین شده و توافق شده بین طرفین به خریدار می‌فروشد.

وی با بیان این‌که این مرابحه از صدر اسلام مطرح بوده، تصریح کرد:‌ برخی تصور می‌کنند بانک مرکزی برای تسهیل امور این عقود را مطرح می‌کند در حالی که این قراردادها از صدر اسلام بوده و ما تنها آن را سیستمی کرده‌ایم.

موسویان در تشریح شرایط عقد مرابحه گفت: مرابحه به دو صورت بدون سفارش خرید و با سفارش خرید صورت می‌گیرد که نوع دوم در بانکداری مرسوم است.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اصل در مرابحه این است که کالا قبل از فروش به ملکیت فروشنده درآید و توافق بر سر قیمت و سود انجام شود.

موسویان ادامه داد:‌ نکاتی در مرابحه باید رعایت شود از جمله این‌که در مرابحه کالای مورد معامله باید واقعا وجود داشته باشد و باید قیمت تمام شده کالا به صورت صحیح به مشتری اعلام شود در این صورت نرخ سود هم به صورت مبلغ و هم به صورت درصد می‌تواند بیان شود.

وی در تشریح قلمرو این قرارداد خاطرنشان کرد:‌ مرابحه برای کالا مورد توافق همه فقهاست اما در مرابحه خدمات اختلاف‌نظر وجود دارد.عضو شورای فقهی بانک مرکزی در مورد تفاوت فروش اقساطی و مرابحه گفت: فروش اقساطی برای کالاهای خاصی است در حالی که مرابحه این طور نیست و همچنین در مرابحه شیوه‌های مختلف پرداخت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.وی امکان طراحی و انتشار اوراق مرابحه را از دیگر قابلیت‌های این عقد بانکی دانست و تصریح کرد این عقد می‌تواند جایگزین جعاله و فروش اقساطی شود.

مطالب از اینترنت جمع آوری شده و در سایت های زیادی موجود میباشد و منبع مادر مشخص نیست!در صورت اطلاع لطفا بفرمایید تا منبع دقیق ذکر شود

باتشکر


نظرات شما عزیزان:

محسن
ساعت0:57---18 بهمن 1394
با سلام و درود بابت مطالب مفیدتون
دو تا فرق دیگه ای که فروش اقساطی با مرابحه میتونن داشته باشن عبارت اند از:
1- در عقد مرابحه الزامی به سهم آورده توسط متقاضیان نیست ولی در عقد فروش اقساطی متقاضی اقدام به واریز درصدی از مبلغ پیش فاکتور به حساب خود به عنوان سهم آورده می نماید تا در هنگام ثبت تسهیلات مبلغ تسهیلات بانک و سهم آورده تجمیع و در وجه صادر کننده پیش فاکتور پرداخت گردد.
2- در تسهیلات مرابحه در صورتی که صورت معامله برای رئیس شعبه محرز باشد نیازی به اخذ پیش فاکتور نمی باشد.
3- بر خلاف عقد فروش اقساطی در عقد مرابحه امکان واریز وجه تسهیلات به حساب متقاضی فراهم می باشد لذا بر این مبنا صدور انواع کارت های اعتباری بر مبنای عقد مرابحه فراهم گردیده است.
پاسخ: سلام. ممنون از نظر دقیق شما. موفق باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط مدیریت وبلاگ
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
سایت های مفید
امکانات جانبی

خبرنامه وب سایت: